Czy umiejętność obsługi komputera jest potrzebna w każdym zawodzie?

Pytanie zawarte w tytule należałoby odwrócić i zapytać o to, w jakim zawodzie nie jest potrzebna znajomość obsługi komputera. W dzisiejszych czasach wszechobecnej cyfryzacji i komputeryzacji, mniej będzie zawodów, które obsługi takiej nie wymagają.

Niepostrzeżenie, obsługa komputera stała się umiejętnością taką, która wręcz jest warunkiem przyjęcia do pracy. Jest to jedno z najczęściej występujących wymagań w ofertach pracy, niezależnie od stanowiska, jakiego dotyczy ogłoszenie. Każda praca biurowa, magazynowa, księgowa wymaga obsługi komputera. Również sekretarki, czy kasjerki w sklepach, czy nawet zakłady fryzjerskie, korzystają z dobrodziejstw komputera. Nic dziwnego, właściwe oprogramowanie znacznie przyspiesza pracę, a także pozwala na łatwe dzielenie się zasobami, albo kontrolowanie postępów prac.

Obsługa komputera, więc przynajmniej w podstawowym stopniu jest dziś niezbędna. Oczywiście termin „obsługa komputera” jest wysoce nieprecyzyjny. Według badań przeprowadzonych przez Ministerstwo Cyfryzacji w 2016 roku, 42 % Polaków nie potrafi obsługiwać komputera w żadnym stopniu. Są to przede wszystkim osoby starsze, a także o niskim poziomie wykształcenia. 14 % osób posługuje się komputerem, obsługując jego podstawowe funkcje, 23% osób posiada umiejętności na poziomie średnim, natomiast 21% to osoby, o umiejętności najwyższej, czyli programowania i rozwiązywania skomplikowanych problemów technicznych. W porównaniu z najlepszym krajem UE, jakim w tym zakresie jest Finlandia, wyglądamy słabo. W tym kraju 12 % mieszkańców nie umie posługiwać się komputerem.

Jednak biorąc pod uwagę dochodowość firm branży ITC, porównując na przykład z górnictwem to, podczas gdy przemysł ten w 2013 roku zarobił 13,6 mld euro, to nowoczesne technologie, mogły się pochwalić zarobkiem 28 mld euro. Zatem wszystko wskazuje na to, że wiele jeszcze przed nami. Branża ITC jest na tyle dobrze rokująca, że wciąż będzie potrzebować nowych pracowników, którzy bardzo dobrze radzą sobie z komputerem.

Biorąc pod uwagę różny stopień biegłości obsługi komputera i wymagań w tym zakresie pracodawcy to, aby uniknąć nieporozumień, pracodawca powinien określić dokładnie, jakiej obsługi komputera oczekuje. Znajomość podstawowych programów, pakietu biurowego i prostych narzędzi graficznych, powoduje, że pracownik taki potrafi napisać dokument w edytorze tekstowym, oraz poprawnie go sformatować. Potrafi się również w tym tekście posłużyć tabelką, wykresem, czy obrazem. Umie też dokonać podstawowych obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym z zastosowaniem prostych formuł.

Trochę inną umiejętnością jest obsługa programów do obsługi programów, w których przygotowuje się prezentacje. Nie jest to umiejętność trudna do zdobycia, nie mniej trzeba zdobyć podstawową wiedzę o tym programie, aby ja następnie doskonalić.

W większości prac z użyciem komputera, wymagana jest umiejętność obsługi przeglądarek internetowych, a także obsługa skrzynek internetowych. W dużej części firm, komunikacja odbywa się drogą mailową, wiec umiejętność odbierania i wysyłania maili wydaje się kluczowa. Często też firmy, które swoją działalność opierają na obsłudze komputera, mają swoje specjalistyczne programy. Mogą to być programy ogólnie znane, jak program dla księgowych symfonia, lub programy zrobione na zamówienie i na potrzeby konkretnej firmy. Dla pracownika, który posługuje się komputerem w stopniu średnim, poznanie nowych programów nie powinno stanowić trudności.

Podsumowując rozważania na temat potrzeby obsługi komputera na współczesnym rynku pracy, jednoznacznie możemy stwierdzić, że choć nie jest ona powszechna, to bez znajomości komputera nie da się marzyć o dobrym stanowisku pracy.